Korzystamy z hamowni drogowej duńskiej produkcji o nazwie DYNOMET. Jest to urządzenie, które montuje się na koło samochodu, podłącza do komputera przenośnego (w dużym skrócie) i pomiarów dokonuje się na drodze. Hamownia ta nie ma ograniczeń co do mierzonej mocy ani momentu obrotowego –  zmierzy każdą moc! Hamownia przenośna różni się od tej tradycyjnej podwoziowej tym, że czujnik który umieszczony jest na rolkach hamowni podwoziowej, mierzący ich obroty, zakładany jest na koło samochodu.

Jak już zamontujemy na samochód urządzenie, możemy zmierzyć:

  • moc (i jej przebieg na wykresie oczywiście)

  • moment obrotowy (j.w.)

  • przyspieszenie (każde, od jakiejkolwiek prędkości do jakiejkolwiek, np. 0-100km/h, 0-160km/h, 80-120km/h itd.)

  • czas i prędkość na ćwierć mili

  • drogę hamowania

  • przekłamania licznika przy różnych prędkościach

Parametry (moc, moment, przebyta droga, prędkość itp.) mierzone są z częstotliwością 60 razy na obrót koła, co daje dokładne pomiary oraz wykresy mocy i momentu.

Hamownia przenośna posiada wiele zalet:

  • dokładność – przy założeniu iż parametry podane są dobrze, błąd pomiaru jest mniejszy niż 1% ,

  • samochód testowany jest w jego naturalnych warunkach, na drodze – nie ma np. problemu ze złym nawiewem, przez co dokładność pomiaru często jest wyższa niż na hamowni podwoziowej w pomieszczeniu,

  • częstotliwość nanoszenia danych na wykres: 60 razy na obrót koła. Moc oraz moment obrotowy podawany jest z dokładnością do 0.1KM i 0.1Nm a obroty przy których te parametry są osiągane co do 1 obr,

  • program sterujący hamownią Dynomet, umożliwia ręczne wprowadzenie wartości przełożeń – pozwala to wyeliminować błędy, powstające na skutek złego wyliczenia, przez programy sterujące hamowniami przełożeń,

  • program sterujący hamownią ma wiele ciekawych funkcji: porównywanie do 4 wykresów na raz, przejrzyste wyniki w postaci tabeli i wykresów, pełna kontrola wydruku itp.

  • korekcja pomiarów wg normy DIN70020 zapewnia, iż ani temperatura ani ciśnienie powietrza nie wpłynie na wahania pomiarów mocy

 

Zalety w stosunku do hamowni inercyjnych stacjonarnych to:

  • możliwość pomiarów drogowych: przyspieszeń, prędkości, drogi hamowania itp.

  • testowanie auta w jego naturalnych warunkach

  • auto będące na drodze stawia opory takie których rolki na stacjonarnej hamowni rzadko kiedy potrafią wytworzyć, przez co wynik badania jest dokładniejszy a szczególnie przebieg wartości momentu obrotowego !!!

  • NASZA HAMOWNIA UMOŻLIWIA BEZ ŻADNYCH PROBLEMÓW POMIARY AUT Z NAPĘDEM 4×4 !!!